Tillbaka till civilisationen

Efter 1,5 dagar utan internet känner jag mig som Robinson Crusoe när han blev räddad. Det är nästan så att jag har ristat sträck på väggen för att räkna timmarna tills lampan som lyste orange på den trådlösa routern blev grön igen. Dock är det inte klokt vad man får gjort när man inte kan sitta och glo vid denna eminenta maskin hela tiden. Jag har redan hunnit diska, tvätta, vika tvätten och städa.

Min bästa kompis Helena som bor i Stockholm kom på besök i söndags kväll och stannade tills igår. Det var väldigt roligt då vi inte setts på över ett år. Självklart hade vi mycket att tala om. Det är så skönt med kompisar som man kan vara ifrån länge utan att det känns konstigt när man väl ses. När Helena och jag träffas är det som att vi aldrig varit ifrån varandra. Skönt när det är 65 mil som skiljer oss åt, då slipper man må dåligt över att man sällan har chans att träffas.

Innan Helena kom till mig besökte hon ett par hon känner i Helsingborg. Där blev hon bjuden på något hon sa var den godaste kaka hon någonsin ätit. Eftersom både hon och jag är riktiga gottegrisar som ätit mycket smarrigt i våra dar blev jag såklart nyfiken men när hon berättade vad kakan innehöll tänkte jag ”Ok, ja det låter ju gott men är det verkligen så gott som hon säger?”. Vi bestämde oss för att baka kakan själva så jag kunde få känna hur god den var och herregud vad god den var!!! Jag trodde nästan inte mina smaklökar när första tuggan hamnade i munnen.

Kakan vi bakade heter Banoffie pie eller Banoffiepaj och här följer recept och instruktioner:

200 gr Digestivekex
100 gr Smör
1 burk Sötad kondenserad mjölk (finns vid bakningsprodukter i affären)
2-3 Bananer
2 dl Vispgrädde
25 gr Mörk choklad (Eller bara lite kakao att pudra över)

Lägg den oöppnade burken kondenserad mjölk i en kastrull och fyll på med vatten, skjud på låg värme. Burken måste hela tiden vara helt täckt med vatten, fyll på allt efterhand som det kokar bort. Vi kokade burken i 2,5 timmar och tyckte att det blev alldeles lagom, men ju längre tid du kokar burken destå hårdare dulce de leche (en sorts kolasås som sötad kondencerad mjölk förvandlas till när burken kokas) blir det. Många recept säger minst 3 timmar.

Under tiden den kondenserade mjölken kokar, smält smöret. Smula kexen, gärna i en matberedare och blanda det med det smälta smöret. Tryck ut degen i en form, ca 24 cm i diameter. Ställ kallt tills dulce de lechen är färdig.

När burken med kondenserad mjölk kokat färdigt, kyl burken i kallt vatten en stund. Bred ut smeten över pajskalet. Skiva bananerna och lägg dem ovanpå. Vispa grädden och bred den över. Garnera med flisad eller riven choklad (eller pudra över kakao, det brukar jag göra). Ställ kallt till servering eller gör som vi; ät direkt! Så gott men väldigt mäktigt. Räcker till kanske 8 bitar… Eller 6 om man heter Matilda och Helena.

4 thoughts on “Tillbaka till civilisationen

  1. Ping: Vaniljglass med dulce de leche och rostad mandel « Matildas blogg

  2. Ping: Dag 4 – Vad bjuder jag på för mat? « Matildas blogg

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

