Språkpolisen informerar

Jag är en såndär människa som irriterar mig på vissa stavfel som många konsekvent använder. Ett av dessa är ”Våldtäckt”.

Det heter våldtäkt, av samma anledning som grustäkt heter grustäkt och inte grustäckt! Vid en våldtäkt blir man tagen med våld, en grustäkt är något man tar grus ur. Hade grustäkt hetat grustäckt hade det väl snarare handlat om en grushög? Täkt betyder tagen medan täckt betyder övertäckt, höljd, skyld, m.m.

Definitionen av våldtäkt är inte att man blir täckt med våld, alltså slagen över hela kroppen, vilket ”våldtäckt” borde betyda.

6 thoughts on “Språkpolisen informerar

  1. Jag irriterar mig gruvligt på ”han tog självmord”. Han begick självmord. Han tog livet av sig. Men jag får sluta irritera mig och se det som en språklig utveckling snart tror jag. När tom större dagstidningar låter det slinka igenom…

    • Ja den är ju också underbar. Eller varför inte ”Nu är vi i grekland på grund av att jag och min fru firar 20 år som gifta” eller ”han dog i bilolyckan tack vare att han var ouppmärksam”. Man vet inte om man ska beklaga eller säga grattis.

  2. Haha klockrent. Jag irriterar mig också på sånt. Även de som säger fel med chans å risk. ”Det finns en chans att hon får cancer, det finns i släkten” jo, men tjena. Det är ju något man önskar verkligen….

    Ja, alltså jag har hört massor som fått ersättning å slipper diverse allergier å sånt, så det är ju bara bullshit att amning är så jävla bra mot sånt å ersättning är kasst.

    Nu ska vi testa med bröstpump (låter ju lagom kul.. bara ordet får brösten att fly från kroppen i panik…) å se, för då kan Robban ta åtminstone ett mål på natten, så att jag kan få sova lite. Jag har ju massa mjölk liksom… det är bara att ungen inte har tålamod att käka där. ;) Puh, det är en pärs att bli förälder. Detta sa dom inget om på föräldragrupperna, där var det bara guld å gröna skogar. :)

    Ha det toppen! Stor kram!

    • Jo jag har också läst det där om att man kan föra över allergier på sina barn om man är allergisk. Det är jag, och min mamma med, men det går i släkten hos oss. Dock är det färre av mig och mina syskon som är allergiska än som inte är det så det är svårt att hitta något statistiskt samband i vår lilla grupp ;). Jag är en såndär hemsk människa som inte vet om jag ens VILL amma, av förklarliga skäl känns det inte helt naturligt för mig och dessutom har jag ett problematiskt förhållande till mina bröst. Den där studien om att ens barn kan råka få ens allergier gjorde mig ännu mer fundersam.

      Födoämnesallergin som jag och min mamma har (jag mot nötter och hon mot fisk) är inte att leka med, man kan ju dö om man får i sig ämnet och inte får vård och när jag var barn hände det olyckor ganska ofta, dels för att vuxna trodde att det inte var så farligt att trycka i mig ”bara lite”. Det var riktigt läskigt och man har ju hört fler skräckhistorier av andra med allergier eller med barn som har allergier om samma sak.

      Nej jag har förstått att det inte direkt är en promenad i parken att få barn, till årsskiftet får jag syskonbarn nr 10 (eller 14 om man räknar med dem jag aldrig träffar) så jag har haft chansen att studera företeelsen på nära håll ;) Nåja, fast jag blir 30 i december nästa år så har jag fortfarande inte bestämt mig om jag ska skaffa barn själv, fast jag känner att jag har iaf liiiite tid på mig att fundera.

  3. Shit kan man föra över allergier alltså? Jag är också allergisk mot nötter och även skaldjur… Hoppas att Matilda slipper det.

    Det här med amning ska man verkligen göra som man vill med. Det är ingen som tackar en för att man gör ngt som man egentligen inte vill. Anledningen till att jag vill försöka mer är för att det är så smidigt att slippa hålla på å värma å sterilisera flaskor, men det är ju bara en vanesak egentligen.

    Jadu, du har mycket tid på dig!! Jag hade inte planerat att bli mamma nu, men livet hade andra planer vilket jag är otroligt nöjd med nu! Skulle inte byta bort lilla Matilda mot allt i världen. Men som du säger det är inte en walk in the park. Jag trodde faktiskt inte att det skulle vara så här tufft emellanåt, men det är ju mest vetskapen om att sömnbrist numer konmer att bli vardag sön gör att man tycker det är jobbigt!

    Nä nu ska jag käka lite frukost! Ha en kanon dag nu! Kram

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

