Klappa händerna om du är född i E-tuna!

”X och het, Jo tack jag vet, Snygg och läcker, Tack det räcker. X och smart, Så uppenbart. Alla vill se oss falla, Men vi X:er slår sönder dom alla.Tre ord räcker, Jag föddes läcker! X:er är heta, Det ska alla veta, alla X:er kopiera om du vill visa att du e stolt X.♥” såg jag just att en barndomsvän uppdaterat sin Facebookstatus med. Skulle jag kopiera in det i min statusrad men byta ut X (som symboliserar ett regionellt ursprung i en annan del av världen) med ordet för mitt etniska ursprung skulle plötsligt klangen bli helt annorlunda. Folk hade antagligen trott att jag var anhängare av Jimmie Åkesson, hemska tanke! Jag tror jag låter bli. Det är rätt intressant vad ett litet ord kan förändra betydelsen och känslan för en text.

Nå väl, jag har ändå inget behov av att basunera ut min stolthet över något jag inte kunnat påverka själv, som födelseplats och etniskt ursprung. Det känns för enkelt. Stolt över att vara kvinna. Stolt över mitt guldblonda hår. Stolt över mina gröna ögon. Stolt över mina stora tuttar. Stolt över mina snygga fötter. Stolt över min lilla raka näsa. Ja men grattis till mig, känns det bra att jag lyckats med allt detta? Nej, det kan jag ta till den dagen jag känner att jag inte är stolt över saker jag verkligen uträttat och skapat själv. När bara saker som försynen givit mig finns kvar att glädjas över.

Missförstå mig rätt, jag är skitstolt över mitt ursprung! Jag har starka statarkärringar från den sörmländska myllan i ryggen. Flera hundra år bara av de jag har koll på genom berättelser inom släkten och släktforskning. Kvinnor som stod upp för sig själva. Kvinnor som växte upp med stekpannan i högsta hugg och då inte bara för att laga mat i den. Kvinnor som tog hand om sina familjer när karlarna stack. Johanna-Matilda, Elisabet, Ida, Lilly, jag är så jävla stolt! Men det är över DEM, inte över var de kom ifrån.

(Och jo jag är glad över att vara kvinna, men STOLT vet jag inte om jag är. Inte över själva kvinnligheten isåfall utan över att vara kvinna i en värld som fortfarande är mansdominerad och där jag är underlägsen. Stolt över att jag hankar mig fram utan penis, men inte stolt över min andra X-kromosom i sig!)

Åh! Ja! Just det! Med tanke på nått helt annat men ändå hur ett ord kan förändra känslan i en text. Sjukt bra That’s Gay avsnitt:

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

