Bananglass

Recept igen, jag som lovat att detta inte ska bli en matblogg *suck*. Nåja, äta bör man annars dör man (ja, även glass).

När jag i juli var hos mina föräldrar bestämde jag mig för att ta med min glassmaskin ner till Lund. Sedan dess har den blivit flitigt använd då jag testat olika recept på glass. Det har gått så långt så sambon börjat kalla glass man köper i affären för ”färdigglass”.

Favoriten hittills är ett recept på bananglass jag knåpat ihop själv med hjälp av andra recept. Bananglass är något jag verkligen saknat. Det finns ju inte att köpa, iallafall inte för oss som är nötallergiker för vi kan ju inte äta B&J Chunky Monkey.

Utan bananerna och citronsaften samt med lite mer vaniljpulver är detta även en supergod och len vaniljglass (man kan då öka mängderna till 4 äggulor, 2,5 dl grädde, 2,5 dl mjölk och 2-3 krm vaniljpulver). Att man har en gnutta salt i glassen kan ju tyckas konstigt, men det gör verkligen skillnaden mellan god och supergod glass! Testa!

Receptet är dimensionerat för en glassmaskin som kan hantera upp till 1 l, men man kan såklart också göra glassen utan glassmaskin.

Om ni testar detta recept får ni gärna komma in här och berätta vad ni tyckte om resultatet!

Ingredienser:

3 äggulor
100 gr strösocker
2 dl vispgrädde
2 dl mjölk
1 krm vaniljpulver
1,5 övermogna bananer
1 msk citronsaft
0,5 krm salt

Gör såhär:

Börja gärna med glassmeten dagen innan du ska göra glassen så den hinner kallna ordentligt i kylskåp. Är den inte kall blir det svårt att frysa in den.

Häll vispgrädde och mjölk i en kastrull och värm tillsammans med vaniljpulvret så det blir riktigt varmt, men inte så det kokar. Vispa äggulorna och sockret fluffigt. Häll ner den varma gräddmjölken i äggsmeten under vispning. Häll över blandningen i kastrullen och värm försiktigt (högst medeltemperatur på plattan) under omrörning tills blandningen tjocknat så att den kan bilda en hinna på baksidan av skeden (se bilden). Beroende på hur varm gräddmjölken var när den hälldes över äggsmeten kan det ta olika långt tid. Det ska inte koka! Häll i saltet. Låt sedan blandningen bli kall. (På bilden ser det ut som att jag har blandningen i vattenbad, så kan man också värma upp den tills den tjocknar, men det tar längre tid. På bilden har jag dock blandningen i en skål som står i en kastrull med kallt vatten och isbitar för att den ska svalna)

När glassmeten är kall är det dags att tillföra bananerna i ekvationen. Jag brukar även med sked skrapa bort det yttersta matta lagret på bananerna för att få bort eventuell strävhet i smaken. Mosa bananerna ordentligt tillsammans med citronsaften och avsluta gärna med att vispa det hela så att det blir så klumpfritt som möjligt. För att bananerna inte ska värma upp den kylda glassmeten brukar jag låta dem ligga i kylskåpet efter att de fått mogna i rumstemperatur.

Blanda banansmeten i glassmeten och häll i den i din glassmaskin enligt tillverkarens instruktioner. Här har vi min glassmaskin från Kenwood med halvfryst bananglass i. Har du ingen glassmaskin kan du frysa in smeten och köra den med elvisp en gång i halvtimmen 3-4 gånger så den inte blir för isig.

Häll den färdiga glassen i en form och stoppa in den i frysen. Glassen blir lite isig i konsistensen, men det är för att bananerna är färska när de blandas i. Här är det färdiga resultatet. Nam nam nam!

6 thoughts on “Bananglass

  1. Ping: Vaniljglass med dulce de leche och rostad mandel « Matildas blogg

    • Åh vad kul att få en kommentar på ett hemmasnickrat recept och att någon testat och gillat det! Självklart går vaniljsocker bra det med, jag använder vaniljpulver för att det är vad jag har hemma.
      Det var länge sedan jag gjorde bananglass själv. Dags att fixa lite sådan tror jag!

      • Var ju tvungen att svara när jag blev så nöjd med resultatet, men tror dock det blev lite mycket vaniljsocker dock, men tog 2msk, men räcker nog med 1 ^^

  2. Hej! Vi köpte en glassmaskin för en vecka sen. Den billigaste sorten. Sambon insisterade på att vi skulle ha en medan jag menade att det var onödigt. Han har dessutom inte lyckats riktigt med ett enda recept än. Igår sa jag därför att det var min tur och googlade mig hit. Det blev perfekt!

    Jag är inne här idag för att jag ska göra en sats till ;)

    • Vad roligt att ni gillade receptet! Jag har faktiskt inte fått ändan ur att göra mkt glass i år. Det blev lite vitchokladglass vid midsommar för att jag misslyckats med pannacotta (tröttmössa tog socker istället för gelesocker multi).

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

