Förskolebussar – ett spännande komplement

Jag har spenderat denna kväll på det första nämndsammanträdet för terminen. Det gick förhållandevis snabbt och var avklarat på bara 2,5 timmar, men vi fattade ett beslut som jag tycker är jättespännande! Vi ska köpa in några förskolebussar att komplettera vår verksamhet med! Lund är ju en stad där mark inte är lätt att få tag på, dessutom skiftar behovet av förskoleplatser kraftigt från år till år. En flexibel lösning är därför nödvändig.

En förskolebuss är som en förskoleavdelning fast i en buss och den är specialbyggd för ändamålet. Den är tänkt för de äldre barnen i åldern 3-5. I bussen finns sittplatser med trepunktsbälten för ca 20 barn. Det finns bord ungefär som i en husvagn så man vid dåligt väder kan äta och pyssla i bussen, dessutom kan man höja borden och lägga madrass på dem och på så sätt få en plats för vilan. Man utbildar förskolepedagoger så att de får körkort för buss och kan köra bussen själva vilket är smidigt då man slipper anställa en chaufför. Resorna till olika utflyktsmål får ta högst 30 minuter i sträck.

I Danmark har man använt sig av förskolebussar i flera år, där används de som renodlade förskolor, samma barn är alltså i bussen jämt. I Malmö har man haft förskolebussar sedan årsskiftet men då som en kompletterande avdelning till en stationär förskola. Det är så vi har tänkt oss använda dem med. Då roterar man vilka barn som använder bussen, ett exempel är att man kan ha en avdelning på förskolan i bussen en dag i veckan, ett annat är att en avdelning är i bussen en månad och sedan i den stationära förskolan en månad. På så sätt får alla barn möjlighet att komma ut i naturen.

Bussarna är såklart även utrustade med pedagogiskt material som pussel, pennor, kritor, böcker och luppar. Dessutom finns en myshörna längst in i bussen.

En annan effekt som jag såklart tycker är extra spännande är att bussarna visat sig vara väldigt bra ur ett genusperspektiv! Förskolepedagogerna har observerat att barnen i bussarna leker mer könsöverskridande lekar (eller vad man ska kalla det, vad jag menar är att pojkar och flickor leker mer tillsammans än vad de gör i den stationära förskolan). Pedagogerna tror att det kan bero på att det i förskolebussen inte finns någon dockhörna eller några bilar eller andra könsnormativa leksaker och att barnen därför hittar andra sätt att leka på.

Jag har sökt på nätet för att hitta någon bra bild på interiören i en förskolebuss, men jag har inte hittat något. Däremot hittade jag en hemsida till ett företag som saluför förskolebussar här! Där finns det lite info om bussarna och om mobil pedagogik.

Förtydligande: Observera att jag bara googlat på förskolebussar och hittat hemsidan då, jag säger inte att vi kommer upphandla bussarna från detta företag för det vet jag inget om.

2 thoughts on “Förskolebussar – ett spännande komplement

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

