”Jag vill inte stödja sånt”

Det är inte muggen på bilden som är muggen i inlägget.

Här kommer en härlig genusmuppande anekdot som min syster berättade för några veckor sen.

Min ena syster har en son på 2,5 år och han är väldigt förtjust i Hello Kitty, eller ”Hallå Kitty” som han säger. Han har ett Hello Kitty gosedjur som han brukar hålla framför sig och säga ”Vicken snigg!” om.

För ett tag sen fick han en rosa Hello Kitty-mugg som han såklart älskar, men när han skulle åka till sin farmor och farfar fick den inte följa med. ”Jag vill inte stödja sånt” sa farfarn.

Jag vet inte riktigt vad han menade med det, kanske vill han inte stödja Hello Kitty eller så vill han inte stödja att man tar med sin egen mugg, men mest troligt är att han inte vill stödja att hans sonson genusmuppas med ”tjejgrejer”.

Farfarn är en nyligen pensionerad skolrektor. Det känns lite tryggt på nått sätt… att han gått i pension alltså.

2 thoughts on “”Jag vill inte stödja sånt”

    • Jag känner detsamma. För mig är det oförståeligt att säga ”jag vill inte stödja sånt” om en jäkla MUGG! Men det säger ju rätt mycket om hur personen i fråga tänker kring genus, d.v.s. inte alls eller i helt fel riktning. Generationsskifte *tummen upp*

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

