Den pinsamma tystnaden som uppstår…

… när två genusmuppar inser att deras polare är en icke-genusmupp.
Igår var jag och sambon på bio med en kompis. Jag kan även nämna att kompisen i fråga är jättesnäll och rolig så detta är inget karaktärsmord utan bara en liten betraktelse i hur olika man kan tänka. Vi såg Inception som förövrigt var en mycket bra film *rekommenderas*

Efteråt i väntan på polarens buss till hemstaden var vi en vända till McDonalds. Jag vet inte hur vi kom in på saken men vi måste ha talat om när man råkar ut för något som gör en besviken.

Kompisen: -Det skulle vara som om man tog en pojke till en leksaksbutik och sa till honom att han fick välja vilken docka han vill, ba’ ”NEEEEEEEEEEEEEEJ!!!”

Jag: -Ehm… men det finns ju pojkar som gillar att leka med dockor. Min ena systerson leker jättemycket med en docka som han kallar sin lillebror.

Sambon: -JAG lekte med dockor! Jag lekte med Barbiesar också!

Kompisen: -Oj, jaha… ja så kan det vara.
*pinsam tystnad följt av byte av samtalsämne*

Jag blir alltid så förvånad när jag träffar på människor i min egen ålder som inte tänker i genustermer, som inte tänker på att det finns pojkar som vill leka med dockor lika mycket som det finns flickor som gillar att leka med bilbanor. På nått sätt inbillar jag mig ju att alla borde vara genusmedvetna numera, men så är det ju inte. Nåja, det är om inte annat alltid trevligt att kunna erbjuda en person ett annat sätt att se på saker och ting än det traditionella.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

