Med all önskvärd tydlighet

Häromdagen damp en reklamkatalog från BR-Leksaker ner genom brevinkastet. Den var full med prylar man kan köpa till sina barn inför skolstarten. Jag tittade igenom den och förfasades över hur könssteretyp den är med rosa eller lila ryggsäckar till flickor och svarta och blå ryggsäckar med tufft tryck till pojkar. Sen lade jag den åt sidan.

Så igår när jag och sambon satt och pratade vid köksbordet tittade han på den igen och sa ”Ja, tydligare än såhär blir det inte!”. Jag trodde att han menade bilden på framsidan där varannan ryggsäck som hängde på krokar var ”killig” och varannan var ”tjejig”, men han hade upptäckt en sak som jag inte sett. Över varje ryggsäck fanns ett namn så man verkligen inte skulle missa vilket kön ryggsäckarna var riktade till. En blå ryggsäck med en legopolis på tillhörande ”Oscar”, en cerice Hello Kitty ryggsäck tillhörande ”Medine”, en svart, blå och vit ryggsäck tillhörande ”Joel”, en lila blommig ryggsäck tillhörande ”Emma”, en svart Pumaryggsäck tillhörande ”Mehmet”, en rosa ryggsäck med hundtryck på tillhörande ”Lina”, en Starwarsryggsäck tillhörande ”Kasper” och en lila ryggsäck med hästtryck tillhörande ”Johanna”. Min sambo har rätt, tydligare än så blir det inte!

Ifall man inte tycker det är tillräckligt tydligt kan man även hitta bilder där ”rätt” kön bär ”rätt” ryggsäck, varför inte observera barnens kläder när man ändå håller på, puffärm på flickans tröja medan pojken bär en pikétröja.

I en 16 sidor lång katalog för saker till barn hittar jag bara ett bildexempel som verkar vara könsneutralt, men ifall man tittar noga på bilden är den vita ryggsäcken som en flicka bär täckt med små fjärilar.

Jag blir så trött! Varför kan man inte bara låta barnen och föräldrarna själva bestämma vilken ryggsäck de tycker är finast utan att trycka vad de på grund av kön förväntas föredra ner i halsen på dem?
Klicka:

Feminist javisst!

6 thoughts on “Med all önskvärd tydlighet

  1. Skönt att det finns fler som reagerar på detta. Att det måste stå namn ovanför gör det ännu värre, annars hade man ju ändå kunnat se möjligheten att vem som helst kan ha vilken ryggsäck som helst.

    • Ja eller hur! Jag hade faktiskt överseende med innehållet i katalogen tills sambon fick syn på namnlapparna över varje väska. Det blev lite för mycket för att det skulle vara en tillfällighet. Så onödigt dessutom!

  2. I höstas hade jag diskussion med mina fyror om just detta och om just BR. Även de var trötta på denna könsuppdelning och det slutade med att de skrev ett brev till BRs ledning. Tydligen har posten slarvat brevet, för något svar fick vi aldrig. Fy för sådana företag som vägrar se utanför normen!

    • Det är härligt att höra om barn som tänker kritiskt kring sådana saker. Jag blir extra upprörd när man kör ner könsuppdelning i halsen på barn de har generellt sett mycket lättare för att ”gå på” reklamen och välja andra saker än de de tycker om bara för att de inte vill att andra barn ska tycka att de är ”fel”. På nått sätt förändrar man ju barnen när man begränsar deras möjligheter att välja fritt vad de ska tycka om att leka med eller ha på sig.
      Ja det är tråkigt med företag som vägrar se utanför normen. Min sambo säger att det beror på att BR är danskt och att de mer än svenskar tycker att motståndet mot könsuppdelning är larvigt, men ifall tillräckligt många protesterar så kanske de lyssnar. Jag borde kanske skriva ett brev…

  3. Jag är så trött på hela grejen med de där väskorna (och BR för den delen). Min son började i förskoleklass idag,första dagen som han skulle gå på riktigt, i kapprummet så såg jag att ALLA killarna hade batman, disney cars eller spindelmannen ryggsäckar. Behöver jag ens berätta vad tjejerna hade på sina och i vilka färger?

    Oskar har en rosa ryggsäck men en dödskalle på, jag fick nästan ont i magen och kände mig taskig för att jag lät honom gå dit med den. Han valde väskan själv alltså.

    • Oj, jag trodde inte att det skulle vara exakt likadant i verkligheten som i bladet!

      Ryggsäckarna som är menade för pojkar är ju så förbaskat trista! När jag gick i lekis hade jag en cerise ryggsäck som jag älskade men tyvärr fick jag motorolja på den (flickigt värre), så min pappa köpte en ny till mig inför skolstarten. Den var röd och marinblå med vita detaljer, skittrist och ful enligt mig, haha. Inga balla tryck eller så, bara en väldigt basic ryggsäck. Men tyvärr var den i bra kvalitet så den höll länge.

      Jag är också trött på förbaskade BR! Jag gick in på deras hemsida för att se om man kunde maila dem. Då hittade jag en ”hitta rätt leksak”-tjänst. Första alternativet var såklart ”välj kön” med en flicka som luktade på en blomma och en pojke med kniv i bältet. Varför inte dela in efter ålder? Likadant på Mattels hemsida. Jag vill inte stödja sådana företag med mina pengar!

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

