Är ett ”förlåt” för mycket begärt?

Jag har ett ganska kluvet förhållande till min mor. När hon är en bra mamma är hon en skitbra mamma, men när hon är en dålig mamma är hon en riktigt jävla dålig mamma. Problemet är att hon är den enda förälder jag har så jag får hålla till godo med henne.

Här om dagen kom jag att tänka på en incident som satte sina spår i mig. Den hände i september när jag skulle fylla 12 år. Jag fick min första mens. Min mamma stod i trädgården och hängde tvätt, jag gick fram till henne och berättade nyheterna. Hon vände sig om och gav mig ett hårt slag rakt över ansiktet samtidigt som hon skrek att det var mitt fel att jag fått mens ”så tidigt” eftersom det berodde på att jag var översexuell. Jag har naturligtvis i vuxen ålder frågat henne vad faan hennes problem var, men som vanligt får jag svaren ”jag blev förtvivlad”, ”jag blev orolig för att du inte skulle växa mer”, jag jag jag jag jag jag jag jag jag jag jag jag JAG JAG JAG JAG JAG JAG JAG JAAAAAAAAG. För det var ju så jävla synd om henne att jag fick mens i en helt normal ålder och därför fick stryk och en utskällning. Det gjorde väl ont i hennes hand efteråt, stackars kvinna. Jag kan inte låta bli att tänka ”men JAG då?”.

Några dagar efteråt var vi på stan med mina bröder och deras respektive. Mamma berättade för min svägerska att jag fått mens och ställde sig sen totalt oförstående till att jag blev arg på henne för att hon spred denna information. Konstigt att jag blev generad, jag kanske inte ville att min svägerska skulle veta att jag var en översexuell horunge som dragit på mig denna mens på grund av min snuskiga personlighet.

8 thoughts on “Är ett ”förlåt” för mycket begärt?

  1. Usch, mammor kan vara riktiga as ibland, även de. Det är nog för att ingen kan påverka oss så mycket som de kan. På gott, men även på ont.

  2. Men jösses.. fick en tår i ögat när jag läste det där. Hur kan en mamma göra på det sättet!? Ett slag från någon man älskar sätter sina spår. Ursäkta, men din mor verkar ha en eller två skruvar lösa. Man gör INTE så mot ett litet barn. Man gör INTE så mot någon.

    • Johanna, nej min mor är tyvärr inte riktigt klok ibland, det finns många saker hon gjort som fuckat upp mig för livet. Jag hade nog haft mer förståelse för henne om hon var en knasig missbrukare, men människan har aldrig ens varit full så hon är nog bara psykiskt sjuk på nått sätt, eller skadad av sin egen knasiga barndom. Jag vet inte hur en mamma kan göra så, det kommer jag aldrig att få ett vettigt svar på. Men det där med att jag skulle varit översexuell var något som satte skamspår i mig länge länge… Dessutom blev mensen nått jag var hysteriskt noga med att gömma att jag fått.

    • Det är helt ok! Ursäkta att det tog lite tid för mig att svara, jag kan inte låta bli att redigera och redigera om blogginlägg jag skriver, men nu är jag äntligen nöjd med det senaste.

  3. Ping: Dag 18 – Ett pinsamt ögonblick « Matildas blogg

  4. Ping: “Men lilla vän nu överdriver du väl ändå… du är ju SVENSK!” « Matildas blogg

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

