Midsommarförberedelser + västerbottenostpaj.

Imorgon kväll ska vi till en vän och fira midsommar. Jag har lovat att ta med mig en västerbottenpaj till festligheterna.

Detta är ett recept jag hittade för många år sedan när jag skulle göra en paj till en kräftskiva. Jag gillar det för att pajen blir otroligt god och för att receptet är så enkelt med få ingredienser. Av erfarenhet vet jag att recept med få men bra ingredienser blir bra. Man måste inte krångla till det.

Västerbottenostpaj (ca 10 bitar)

Pajdeg:
125 gr smör
3 dl mjöl
1 msk kallt vatten

Fyllning:
225 gr riven västerbottenost
3 ägg
1 dl vispgrädde
Salt och svartpeppar

Garnering:
Crème fraîche
Löjrom (eller annan rom)
Gräslök

Gör såhär:
Sätt ugnen på 225 gr. Blanda smör och mjöl till en smulig deg, tillsätt vattnet och blanda tills degen blir smidig. Tryck ut degen i en smord pajform (24 cm), nagga och förgrädda i 10 minuter.
Vispa ihop ägg och grädde. Rör ner den rivna osten och smaka av med salt och peppar. Häll fyllningen i det förgräddade pajskalet och grädda på nedersta falsen ca 20 min eller tills smeten har stelnat och pajen fått fin färg.
Vid servering (när pajen förövrigt är kall), garnera med en klick av crème fraîche med klick av rom ovanpå på varje ”bit” och lägg dit några strån gräslök lite snajdigt. Hemma brukar vi skippa garneringen och ha den bredvid då min mor är fiskallergisk och således inte kan äta rom. Man gör alltså som man vill.

Om ni testar detta recept får ni gärna komma in här och berätta vad ni tyckte om resultatet!

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

