Inte så irriterad

Jag har precis tryckt i mig en högt onyttig frukost bestående av fil och kaksmulor (min benämning på sambons crunchy müsli), men vad gör man inte för att stilla den värsta vildhungern?

Efter att ha spenderat torsdagen och fredagen på utbildningsdagar på Stiftsgården Åkersberg kom jag hem välgödd och välinformerad men inte särskilt irriterad. Jo förresten irriterad på en grej, men det tar jag nog försig.

Ämnena för dagarna var förändrad kunskapssyn, IKT-strategi och den nya läroplanden Skola 2011. IKT betyder informations- och kommunikationsteknologi och handlar om hur man använder pedagogiska resurser i skolan. Dels för att lära barnen att omvandla information till kunskap och dels för att ha portaler för kommunikation mellan elever, elever och lärare samt elever, lärare och föräldrar. Det var väldigt roligt att se läroplaner för vad eleverna förväntas klara av IT-mässigt, redan från förskolans 3-5 grupper till de som går 9:e klass. Vi har även pratat mycket om 1:1-strategi, som inte bara innebär en dator till varje elev, utan även mer tid för elev och lärare, en till en. Här kan ni läsa om IKT-strategi för Lunds skolor.

Det var mycket intressant att lyssna på alla engagerade lärare som dessutom var fantastiskt proffsiga föreläsare. Här skriver en av lärarna en blogg om sin vardag som IKTpedagog.

Angående Skola 2011 lärde vi oss hur läroplanerna gått från att vara väldigt utförliga och syfta till detaljstyrning till att handla mer om dokumet med mål för undervisningen där skolorna och lärarna kan vara mer fria i hur de ska få elevera att uppnå målen.

Kontentan för mig av dagarna (jag får lust att skriva ”helgen” hela tiden, men det stämmer ju inte) blev nog främst en känsla av att jag önskade att jag gått i skolan nu. Vår vision för våra skolor är att eleven ska vara huvudpersonen. Den auktoritära skolan med läraren som medelpunkt och bärare av all kunskap passade aldrig mig. Med en förändrad syn på lärande och hur man skaffar kunskap tror jag att det är lättare att skräddarsy lärandet för olika elevers behov. För det måste vara roligt att lära sig och det måste kännas viktigt och relevant för barnen.

Saker som enligt mig förtjänar fördjupning:

  • The drop-out generation – I USA finns problemet att många elever hoppar av skolan, inte bara de skoltrötta utan även de framgångsrika eleverna, detta för att de tycker att skolan hindrar deras lärande. Jag har nu suttit och försökt hitta en artikel om detta, men misslyckats *suck* Det är väl föga Nåja, jag tar med det iallafall eftersom det var ett fenomen som fångade mitt intresse. Någon kanske hittar nått relevant om detta.
  • Skriva sig till läsning – Ett verktyg som ljudar allt eleven skriver och sen talar ord och meningar, vilket lär barnen att läsa snabbt. När de sedan kan läsa har de även lärt sig hur bokstäverna ser ut och då har de lätt att lära sig att skriva med.
  • Broängens ettor – Ett projekt i 1:1-strategi bland 1:a klassare.
  • Puentedura – Världens största 1:1-projekt i Maine USA, med tiotusentals elever som forskningsunderlag och mycket goda resulta. Här är Dr Puenteduras blogg.
Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

