”Man kan inte rå för vem man blir kääääääär i!”

Ok, jag erkänner. Jag är en människa som hänger en del på Familjelivs forum. Varför? För att det är roligt att bli irriterad på alla knäppgökar som finns där ute och för att det boostar mitt intellektuella självförtroende. Vill jag känna mig smart går jag in på FL.

Om jag vill bli riktigt irriterad går jag in på nån tråd där ”bonusmammor” gnäller över sina ”bonusbarn” som de inte alltid sällan hatar och helst inte vill ha nått att göra med. Det finns en uppsjö av sådana trådar. Ibland kan det nästan låta som att de vill mörda barnen och gräva ner dem under kaninburen i trädgården i hopp om att världen ska glömma att de en gång fanns.

Jag har skrivit ihop en parodisk text angående dessa människor och hur det kan låta, lite överdrivet kanske, men faktiskt inte mycket:

Jag är född utan förmåga att älska andra barn än de jag klämt ut själv, men även med en patologisk och obeveklig lust till män som redan har barn.
Nu har jag äntligen träffat en kille som har barn. Men det är då inget bonusbarn utan snarare ett MOMSbarn! I nått slags infall av att försöka vara en superpappa fick min kille tyvärr för sig att han skulle ha ungen hos sig växelvis varannan vecka. Men nu är det ju faktiskt så att han har träffat MIG och då måste ju vår kärlek få ta den största platsen i hans liv! Det är väldigt svårt för oss att ha passionerat sex när den lilla klåparen kan få för sig att ha nått behov mitt i akten. För att inte tala om att hans häxa till mor håller på och ringer min kille HELA tiden! Minst en gång i veckan! ”Ska jag hämta unge då, ska jag hämta ungen där”, back off bitch!  Han är MIN nu!
Kan jag begära att min kille bara ska bli umgängesförälder? Jag kan tycka att varannan helg kan vara lämpligt för då på helger jämna veckor är jag ändå upptagen med mitt så det spelar ingen roll för mig om vi inte kan ses så mycket då.
Dessutom är det väl bäst för barnet att vara mest med sin mamma ändå?

Dessa människor är så sjuka. Ibland undrar jag om de blivit ihop med en kille som har barn för att de ska kunna racka ner på någon som är mindre än dem, som inte vet sina rättigheter och som inte kan försvara sig. Antagligen har de saligen glömt att barn också blir vuxna och att man inte glömmer skit man varit med om bara för det.

Anledningen till att de inte gillar barnen kan vara väldigt varierande. Det kan handla om kaxiga tonåringar och jag kan förstå att de kan vara jobbiga, men jag hade nog också varit en jävligt kaxig tonåring om jag inte känt mig välkommen i mitt eget hem. Det kan även handla om saker som en normal människa inte skulle se som ett problem. En tråd jag läste för nån månad sen handlade om en bonusmamma som avskydde sin killes 6åriga flicka för att hon var blyg men duktig, trevlig och väluppfostrad hela tiden vilket fick bonusmammans egna barn att framstå i dålig dager. Det verkade nästan som att hon ansåg att den lilla tjejen var snäll bara för att irritera henne. Som sagt var, sjukt!

Dessa bonusmammor kan sitta och tjata om att de inte älskar eller ens tycker om andra barn än de som de själva klämt ut men när man frågar dem varför de då skaffade en karl som hade barn så menar de att ”man inte kan rå för vem man blir käääär i!”. Jag har alltid varit av den åsikten att det kan man visst! Själv är jag medveten om att jag inte är jordens mest barnkära person och då jag heller aldrig funnit bättre begagnade män (pappor) attraktiva har jag aldrig varit ihop med en man som har barn. Sammanträffande? Knappast, snarare ett aktivt val.

Om min sambo varit en heroinmissbrukare hade jag inte blivit kär i honom. Om min sambo varit kriminell hade jag inte blivit kär i honom. Om min sambo varit gift hade jag inte blivit kär i honom. Det går alldeles utmärkt att avstå från att bli förälskad i alla möjliga personer. Man behöver t.ex. inte bli kär i sin bästa kompis kille eller i syrrans man. När man är gift behöver man inte falla för frestelsen att ligga med en kollega eller med makens bästa kompis. Man väljer väl för sjutton vilka människor man släpper in i sitt liv! Är man inte öppen för vad som helst går man inte och kärar ned sig i vem som helst utan urskiljning heller.

Eftersom jag haft världens bästa styvpappa som alltid älskat mig som sin egen vet jag tack och lov inte hur det känns att inte vara välkommen i mitt eget hem. Han brukar för mig få stå som det goda exemplet på hur en bonusförälder ska vara, nämligen en bonus i barnens liv, inte som drottningen i Snövit. Min röriga familjehistoria har ju medfört att jag haft en relation med honom hela mitt liv. Jag firade t.ex. min första jul med min styvpappa eftersom han hade mina äldre halvsyskon på mammas sida boende hos sig, och då var jag inte ens två veckor gammal.

Men jag kan tänka mig att det kan sätta sina spår och medföra att man känner ilska, bitterhet och besvikelse gentemot sin förälder som tillåtit skiten och gentemot sin bonusförälder som låtit ett oskyldigt barn lida för deras osäkerhet och dåliga självförtroendes skull. Det är oförlåtligt att bete sig såhär mot barn. Kan man inte tåla att ens nya partner har barn får man faktiskt leta efter någon annan att dela sitt liv med. Men ifall man som dessa personer verkar lida av en allvarlig empatistörning är det kanske svårt att inse detta faktum.

—————————————————————————————————————

Förtydligande:

1. Naturligtvis är det lika sjukt med alla dessa föräldrar som släpper in illvilliga styvföräldrar i sina barns liv, men det får jag skriva om en annan gång. Detta inlägg är redan långt nog.

2. Det finns säkerligen lika många bonuspappor som bonusmammor som är avigt inställda mot barn, jag har hört skräckhistorier om båda kön, men de skriver inte så mycket om sin avsky på FL. Det är därför jag mest talar om kvinnliga styvföräldrar i detta inlägg då det som sagt var utgår från Familjelivs forum.

3 thoughts on “”Man kan inte rå för vem man blir kääääääär i!”

  1. Haha, FL is da shit om man vill känna sig mentalt överlägsen.
    Att det kan samlas så många knäppgökar på samma ställe är otroligt!

  2. Ping: Jag blir så ledsen! « Matildas blogg

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

