Skriv på namninsamlingen mot könsspecifika barnkläder!

I förra veckan pratade jag om just detta med min syster, föräldern till mitt färgglada syskonbarn, hon som för övrigt är väldigt duktig på att klä sin son i färgglada och könsneutrala kläder. Systersonens garderob ser definitivt mer ut som den 3:e bilden nedan än den 2:a. Hon berättade då att hon köpt sommarshorts till honom på flickavdelningen i affären då de var de enda shortsen som var korta i mjuk textil medan de på pojkavdelningen var knälånga i jeans. Vi frågade oss om detta möjligtvis berodde på att en 2årig pojkes lår var för sexiga eller kanske för håriga för att visas upp för allmänheten.

Det har startats en namninsamling mot den könsspecifika indelningen av barnkläder, av Nina Ruthström. Listan ska skickas till butikskedjor som HM, Kappahl, Lindex, med flera.

Ifall du som så många andra tycker det är tråkigt att typiska pojkkläder är i mörka, dova färger, kanske nån gång med nått häftigt tryck medan typiska flickkläder är färgglada och figursydda med paljetter, spets, rynk, glittertryck och gulliga texter tycker jag att du ska skriva på. Alla barn borde få känna sig söta ibland och tuffa ibland. De borde inte formas efter en mall där bara två möjligheter finns. Föräldrar borde i affärerna kunna välja mellan alla färger och skärningar på kläder utan att känna att man handlar på ”fel” avdelning.

Blogga om det, maila länkarna till dina vänner skriv om det på facebook, låna gärna bild och text. Tänk på att inte hitta på namn och skriva under flera gånger, för den räknar unika ip-adresser så det ser bara oseriöst ut, men flera vuxna i samma hushåll kan givetvis skriva under!

Jag och min sambo har skrivit under, gör det du också!

Bild lånad från Lady Dahmer
Klicka:

Feminist javisst!

3 thoughts on “Skriv på namninsamlingen mot könsspecifika barnkläder!

    • Fredrik, Ja visst är det sjukt! Vill man ha unisexkläder att ta hem bebisen i är de oftast vita och grå. Så tråkigt. När min systerson väntades ansträngde jag mig för att hitta kläder som var unisex, men det var inte lätt! Tillslut hittade jag en limegrön dress och en vit med söta dinosaurier på. Det var lite roligare än grå-vitrandigt.

  1. Ping: Låt barn vara barn, och inte kön. «

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

