Om att leka med dockor

Efter att ha läst Lady Dahmers blogg (och såklart kommenterat) kom jag att tänka på en anekdot min storebror brukar berätta om min storasyster.

När han gick i högstadiet, antagligen i 9:an, hade han lektioner i barnkunskap. En dag hade de läst om att barn i en viss ålder, som min storasyster då var i, lekte med sina dockor på samma sätt som föräldrarna tog hand om dem. När storebror kom hem såg han sin lillasyster som hade en docka i famnen. Gång på gång kastade hon upp dockan så att den slog i taket och sen ramlade ner i golvet. Det var inte riktigt så våra föräldrar behandlade oss, eller som min syster behandlar sin son heller för den delen.

Jag tror att lek är lek och verklighet är verklighet. Många verkar tro att lekande med dockor ger barn omvårdande egenskaper, kanske är det sant, men det stämmer i alla fall inte på mig, eller på min sambo heller för den delen.

Min sambo var en pojke som lekte med dockor och barbies, när han fyllde 4 fick han ett dockskåp i födelsedagspresent. Trots det är han inte någon person som längtar efter att kräla på golvet med småbarn. Han vill kanske ha barn i framtiden, men det är inte för honom en stor dröm som han dagligen längtar efter att uppfylla. Jag var ett barn som älskade att leka mamma, pappa, barn med mina vänner, men min högsta dröm i livet har ändå inte varit att ha en familj att ta hand om. Bara för att jag gillade att bygga långa slingrande rälsar med min tågbana i trä betyder inte att jag vill bli ingenjör eller tågförare som vuxen heller.

Klicka:

Feminist javisst!

2 thoughts on “Om att leka med dockor

  1. Lek är dessutom för många barn ett viktigt redskap för att bearbeta något om de har sett eller hört, inte minst när det kommer till barn som har upplevt trauma på något sätt. Men nej, lek är inte alltid en reflektion av verkligheten.

    • Bella, precis! Jag tror också att lek snarare är ett sätt att bearbeta omvärlden och vad barnen sett än att förbereda dem inför det vuxna livet. Många barn gillar ju att hjälpa till med disk och städning när de är små bara för att de ser föräldrarna göra sånt och de vill härmas. Det betyder inte att de kommer att bli hemmafruar/hemmamän eller lokalvårdare när de växer upp. Jag anser att människor som påstår att lek ger barn grundläggande personlighetsdrag är fel ute.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

