Väckt av världens antagligen mest smarta katt

Whut? Me? I done nuffin! Can I now haz second brekfust?

Igår var jag och sambon på 30-årsfest för en av hans barndomskamrater. Det var trevligt sällskap och mycket god mat. Vid 2 tiden var vi hemma och kom kanske i säng vid 3.

Klockan 8 började vårt matvrak till katt känna att det skulle smaka bra med frukost och började med sin vanliga morgonrutin; operation väcka husse eller matte. Han börjar lite fint med att hoppa upp i sängen för att spinna och trampa på oss, riktigt lägga hela sina 7 kilon på en tass och sen flytta runt vikten så att man får en ordentlig genomkörare. Aj. Funkar inte det hoppar han upp på nattduksbordet. Där tuggar han antingen på våra mobiltelefoner eller sträcker sig upp i bokhyllan bredvid och börjar riva ner saker från hyllorna. Efter att ha blivit nedschasad därifrån letar han upp ett ställe längre bort från sängen att härja på. Antingen genom att riva på saker, bita på plastpåsar eller hänga i anslagstavlan som sitter över husses databord. Tillslut föll jag, den mer lättväckta av oss, till föga och gick upp. Jag stängde in katten i köket för jag ville inte att han skulle tro att han kan få grejer av att bete sig som en liten marodör på morgnarna. Efter en stund gick jag dock upp och matade honom, för det lät ”mjau, mjau, MJAU!!!” från köket. Sen satte jag mig här istället. Jag är verkligen inte bra på att somna om när jag en gång blivit väckt.

Tror ni kissen är intresserad av att gosa med matte nu när hon äntligen är vaken? Nej, knappast…

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

