Frigående höns i ordets rätta bemärkelse

För en vecka sen åkte jag hem en snabbis till mor och far. När jag skulle återbördas till Lund passade vi på att plocka med oss en platta ägg till mig från min faster och farbror. De bor i närheten av mina föräldrar i ett torp i Småland och har diverse djur. Bl.a. gäss, ankor och höns och de kutar runt lite överallt på gården. Riktigt bra ser de ut att ha det! Jag önskar att jag hade en dealer av ägg från lika frigående höns i Skåne. Det känns ju bra i själen att veta att äggen kommer från höns som fått njuta av tillvaron. Jag kan även tillägga att min farbror brukar stå på torget i Värnamo och sälja sina ägg, bara som tips om ni har vägarna förbi där en torgdag.

Just nu ligger ett par ägg i kastrullen och kokas till perfektion, förhoppningsvis. För att veta hur länge ägg ska kokas använder jag mig av en norsk hemsida, Kunsten å koke et egg från Kjemisk institutt. Mycket bra!

Här är resultatet!

2 thoughts on “Frigående höns i ordets rätta bemärkelse

    • Ja det är de, men jag måste erkänna att jag inte är helt säker på att min farbror använder ekofoder till hönsen, så jag tror inte att de räknas som eko?

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

