Apropå RUT

För ett tag sen skrev jag om min inskickade ansökan om RUT-avdrag. Att anlita städbolag för en liten enstaka flyttstädning kan ju tyckas oskyldigt, men sanningen var att jag skämdes för att jag utnyttjade den hushållsnära tjänsten. Varför? Jo, för jag har lärt mig att det är fult att anlita städhjälp! En god kvinna reder sig själv eller nåt.

När jag läste genusvetenskap hamnade jag i en dispyt med en lärare om just ämnet hushållsnära tjänster. Tillslut ignorerade hon mig och här ska jag berätta varför. Vi hade läst boken Doing the dirty work av Bridget Anderson där man just tar upp städhjälpens utsatta position, särskilt ifall de bor i arbetsgivarens hem, samt att det ofta är människor med utländsk bakgrund som utför tjänsten. Jag tycker att det är en jättebra bok som verkligen belyser problemen i branschen, det är bara det att jag inte tycker att lösningen på problemet är att eliminera städjobb och ta bort den yrkeskategorin! Min föreläsare hävdade att städhjälp var en styggelse som inte borde få existera. Kunde man p.g.a. stor arbetsbelastning inte städa hemma fick man försöka prioritera om eller skaffa sig ett mindre hem som är lättare att städa. Jag hävdade att det är bättre att ge städarna möjlighet att organisera sig så att de har ett förbund i ryggen som värnar om deras rättigheter. Dessutom menade jag att det är väl bättre att de får möjlighet att få betalt vitt, bl.a. med hjälp av ett RUT-avdrag, så att de får alla förmåner som kommer med det än att de jobbar svart. Att jobba svart är ju att vara i en riktigt utsatt position. Hon jämförde städhjälp med prostitution varpå jag fällde den av gruppen uppskattade kommentaren ”Så du menar att ifall jag inte vill ligga med min man så måste någon annan (betalad) göra det?”. Någonstans i den vevan började jag minnas min tid som vårdbiträde inom hemtjänsten. Där kan man ju snacka om förnedring! Det handlade ju inte bara om att städa hos de gamla utan även att trä på dem stödstrumpor som stank fotsvamp, byta bajsblöja på dem och torka dem i rumpan, allt detta medan man fick höra att man var ful, fet, hade elaka ögon, var en riktig skådespelerska allt och att ”Du ska göra som jag säger för jag betalar dig” (jo tjosan hejsan, för hemtjänst är ju inte alls i stor utsträckning subventionerat av samhället) eller ”Du läser väl på Komvux för att bli Undersköterska antar jag” med förakt i rösten. Jag hävdade att ifall man inte kunde godta städhjälp som ett rumsrent jobb så borde väl hemtjänst också tas bort för är det inte samma sak (fast enligt mig VÄRRE)? Då fick föreläsaren nått desperat i blicken och började ignorera mig istället. Jag tolkade hennes blick som såhär ”nej men vaddå!!! Jag vill inte behöva ta hand om mina äldre själv, DET får någon annan göra! *stoppar fingrarna i öronen* Blablablablabla lalalalala bä bä vita lamm har du någon ull!!!”.

Några månader senare samtalade jag med en (svensk, blond, blåögd) tjej som jag pluggade juridik med, hon hade jobbat med att städa hemma hos folk innan hon började plugga och hon blev upprörd över min genusföreläsares inställning. ”Den inställningen nedvärderar ju mitt jobb och säger att det är äckligt och ovärdigt, jag trivdes faktiskt med det jobbet även om jag inte ville hålla på med det hela livet”. Jag höll med henne. Skulle jag få välja mellan att städa hemma hos någon medan de var på jobbet eller hemtjänstjobb skulle jag alla gånger välja det första. Hellre det än att gå runt med en elak gammal häxa som följer ens varje steg och skriker ”Jag måste kolla dig, för förra gången var det en tjej som hade en porslinssvan i golvet så att den gick sönder och sa inget till mig om det! Bla bla bla bla bla idiotiska klantarslen är vad ni är bla bla bla”. Eller torka bajs på väggen eftersom tant Magnhild (som förresten var en riktigt elak kärring som gillade att spela ut de två hemtjänstjobbarna mot varandra när man var hos henne), som trots att hon hade parkinson, vilket gjort att armarna var hårt låsta mot kroppen så att det var pilligt värre att få på henne kläder, lyckats klia sig i blöjan och torka handen på väggen.

Alla de somrar då jag inte lyckats skaffa ett sommarjobb har jag tänkt ”jag borde kanske söka mig till hemtjänsten igen” men sen har jag tänkt att nej det ska jag minsann inte göra alls! Jag lovade mig själv att aldrig mer förnedra mig på det sättet! Ifall jag ska gå runt och slita i ett skitjobb där jag blir utsatt för elaka kommentarer varje dag utan att ha rätt att ge svar på tal så ska jag banne mig ha bättre betalt än vad hjältarna i hemtjänsten får! Basta! Nu hade jag väl i och för sig inte kunnat få ett sånt jobb heller eftersom de helst vill ha utbildade Undersköterskor till det och en sådan är inte jag.

Sen undrar jag varför ROT är finare än RUT. Det känns ju inte helt far fetched att tänka sig att det beror på att främst män utför ROT-jobben medan främst kvinnor utför RUT-jobben. Det känns ju inte särskilt genusmedvetet att nedvärdera ett jobb endast på det kriteriet, men vi är väl vana vid att nedvärdera kvinnors insatser i samhället. Tanken på en svettig byggjobbare som bankar på ens veranda är sexig medan tanken på en kvinna uppklädd i french maid-uniform är mer åt BDSM-hållet och förnedrande för kvinnor.

Nej behåll RUT säger jag! RUT-avdraget har skapat tusentals arbetstillfällen för människor som annars kanske hade varit arbetslösa och dessa jobb skulle försvinna om avdraget togs bort. Sen kan man ju börja fundera på detta också, städning i hemmet är ju traditionellt sett kvinnogöra och det är därför många RUT-motståndare tycker att städhjälp är förnedrande för de som arbetar med det. Ifall man ska kräva att städning ska utföras av hushållens medlemmar själva så kanske man ska börja kräva att man tar tillbaka allt annat traditionellt kvinnogöra, som att ta hand om barn och de gamla också. Det kanske är att dra frågan till sin spets, men jag anser att det tål att tänkas på. Inte så att jag menar att jag vill avskaffa förskola och äldreomsorg, utan snarare att man ska se saker för vad de är. Är det fult att städa hemma hos folk så ska det väl vara det oavsett om de är unga eller gamla. Det är ju bara anledningen till varför de behöver hjälp som skiljer sig mellan de olika kategorierna!

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

