Philipsreklamen jag hatar

Min kära sambo och jag håller på att bli galna på Philips reklam för en rakapparat som går just nu. Jag pratar om den där kvinnan går runt och säger ”jag vet att du hatar…” om en massa saker i hennes liv och personlighet maken inte gillar. Sen kommer hon till den förvånande och totalt orelaterade slutsatsen att eftersom hon vet att han hatar alla dessa grejer med henne så vet hon att han kommer att älska en rakapparat. Stackars kille. Han har det svårt. Hans fru gapflabbar dessutom hans manschauvinism rakt upp i ansiktet. Att hon vågar! Jag hade varit rädd för att få en smocka när jag kom hem. Killen verkar ju ha seriösa problem med humöret, för att inte tala om orealistiska förväntningar på deras förhållande.

Jag har försökt jaga upp ett klipp att publicera här, men har än så länge misslyckats med det. Om någon hittar det får ni gärna höra av er.

Min och sambons tolkning av beståndsdelarna i reklamfilmen är som följer:

Reklamen: Jag vet att du hatar att mingla med mina arbetskamrater.

Vår tolkning: Jag vet att du hatar att jag har en spännande karriär och är mer framgångsrik än du eftersom det får dig att känna dig osäker på din manlighet. Helst borde jag vara fjättrad vid en kedja som löper mellan sängkammaren och köket. Att bryta mot könsnormerna för kvinnor genom att förvärvsarbeta är ju katastrof för äktenskapet.

Reklamen: Jag vet att du hatar när jag tar dina pommes frites.

Vår tolkning: Jag är kvinna och det är en katastrof om jag blir fet och ful. Därför måste jag äta en sallad till middag medan du äter stek med pommes. Eftersom jag vill ha nått smarrigt i munnen snor en pytteliten bit mat från din tallrik. Det hatar du eftersom du är sjukligt missunnsam mot mig på alla plan i vårt förhållande.

Reklamen: Jag vet att du hatar när jag vinner över dig.

Vår tolkning: Eftersom du är man kan du inte hantera att en kvinna är bättre än du på något, det är ett hot mot the power of your penis, och riktigt okvinnligt av mig.

Slutsats: SPRING KVINNA, SPRING!

Vi förundras över att en reklam som denna kan visas i Sverige år 2010 för den är ju så sjukt könsnormativ och förnedrande mot både kvinnor och män.

Vad tänkte ni på Philips?

6 thoughts on “Philipsreklamen jag hatar

    • Sofie, jag misstänker att den är från USA och där funkar den kanske för den stora massan, men hur de tänkte när de överförde den till Sverige förstår jag inte!

  1. Låter ju helskönt tycker jag. Man kan inte annat än älska reklam som bara skjuter fram alla sköna könsroller.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

