Engagement chicken

För ett tag sen slötittade jag på Rachel Ray och fick då höra talas om ett recept som hette egagement chicken och bestämde mig för att testa det. Jag är inte uppvuxen med helstekt kyckling eftersom min mamma tycker att det är osmidigt och hellre lagar till kycklingen i delar, därför har jag alltid tyckt att det verkar så spännande att laga helstekt kyckling då det verkar så svårt att få den bra, det var det inte. Nu sitter jag här mätt och belåten efter att ha njutit av supergod och riktigt saftig kyckling med tunt frasigt skinn. Detta recept kommer jag definitivt att laga till fler gånger! Någon förlovningsring lär jag dock inte få p.g.a. den, min sambo äter inte kyckling så han har inte smakat.

Eftersom jag inte kan lämna något recept ifred har jag såklart gjort vissa ändringar. Dessutom kommer jag här detaljrikt beskriva hur jag gjorde. Vill ni ha ett mer kortfattat recept kan ni kolla här.

Ingredienser:

1 färsk kyckling ca 1,5 kg (min vägde 1,2 kg)

3 citroner

1 knippe persilja

2 vitlöksklyftor

salt och peppar

smör till ugnsformen

Såhär gjorde jag:

Först sköljde jag kycklingen inuti och utanpå med kallt vatten, sen fick den sitta i durkslaget i 15-30 minuter för att bli mer rumstempererad. Ugnen sattes på 200 grader med gallret i mitten. När kycklingen blivit lite mindre iskall torkade jag av den med hushållspapper och började pressa citron (1 st) utanpå och inuti kycklingen så att den blev helt täckt av citronsaft. Sedan pepprade och saltade jag den ordentligt inuti och runt om. Min svartpeppar tog slut efter halva kycklingen så det fick bli vitpeppar också. I det amerikanska receptet står det att man ska använda grovsalt eller flingsalt, men jag använde vanligt bordsalt enligt devisen man tager vad man haver. När kycklingen var citronad, saltad och pepprad började jag fixa fyllningen. Jag tvättade de två citronerna som skulle vara inuti kycklingen och rullade de mot köksbrädan så att de blev mer mjuka och saftiga samt stack hål i dem med gaffel 3 ggr på varje. Vitlöksklyftorna krossade jag lätt. Jag petade in den första citronen i kycklingen och stoppade in vitlöksklyftorna på var sida om den. Efter det petade jag in persiljan. När det var klart insåg jag att den andra citronen aldrig skulle få plats så jag skar den itu och petade hjälpligt in den ena halvan i kycklingen. Sedan var det så dags för kycklingen att besöka ugnen första rundan. Jag la den i den smorda ugnsformen med bröstet nedåt och stoppade det hela härligheten i ugnen. Samtidigt (eller, ja i samma veva iallafall) drog jag ner ugnstemperaturen till 175 grader och lät kycklingen stå i 15 minuter. När denna kvart gått tog jag ut kycklingen och vände den med bröstet upp i formen. Sedan pressade jag saften ur den kvarvarande citronhalvan över bröstet på kycklingen och petade in den i ugnen i ca 1 timme till (jag tror den fick gå sammanlagt 1 timme och 25 minuter). När 15 + 20 minuter gått av kycklingens tid i ugnen läste jag ett annat recept på hel kyckling i ugn där det stod att man skulle ösa kycklingen med safterna som blir i ugnsformen var 10:e minut. Jag tyckte att det lät som en bra idé och gjorde så resten av tiden. När kycklingen var klar tog jag ut den ur ugnen och lät den vila i 10-15 minuter innan jag skar upp den. Jag serverade den med blomkål och en sås gjord på vätskan i formen, lite grädde och lite crème fraîche och kryddade med svartpeppar och ett par droppar soja. Såsen blir lite väl syrlig så lite honung skadar inte att ha i.

Denna kyckling skulle säkert vara supergod att fixa i klotgrillen i sommar!

Vill ni veta hur man kollar att en kyckling är färdig finns massa tips på nätet.

Eftersom jag är den ensamme kycklingätaren i detta hushåll (förutom katten) fick jag tillräckligt mycket över för att frysa in ett par portioner så att jag kan göra chicken burritos i framtiden. Jag brukar då steka kycklingen med lite av Santa Marias chipotle paste. Mmmmmmmmm!!!

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

