Åh välsignade tvåsamhet…

Innan jag blev andra halvan i ett par var jag singel i 7 år. Mer eller mindre i alla fall, för under denna tid hade jag kortare, högst 6 månader långa, av mig så kallade skitförhållanden men de antagligen gjorde mer skada än nytta så de räknas knappt.

Hur det är att vara singel och man vet jag inte eftersom jag inte är karl, men jag har som sagt var ganska mycket erfarenhet av att vara singel och kvinna (och hetero).

Som singel och kvinna ses man lite som en udda fågel, för vad är det för fel på en egentligen? Varför har man inte en MAN? Ibland kunde jag riktigt känna hur människor runt omkring funderade, även om de själva var supersinglar för 2 månader sedan, det livet är ju sedan länge glömt när man själv tillhör normen. Är singelkvinnan missbildad och hiskeligt ful under kläderna? Är hon knäpp? Är hon manshatare? Är hon eremit och planerat att flytta till en grotta i bergen? Är hon nymfoman eller lesbisk? FÖRSÖKER HON STJÄLA MIN KARL!?!? Svaret var nej, nej, nej, nej, nej, nej och verkligen inte, så jäkla snygg är han inte! Dessutom har du troligtvis redan berättat allt som är fel på honom så varför skulle någon annan då vara intresserad?

Själv förstod jag inte riktigt problemet. Jag hade aldrig några problem med att vara singel utan tyckte att det var en helt ok tillvaro. Skulle jag inte ha träffat någon att dela mitt liv med hade det varit ok för mig, det livet hade funkat det med! Livet kan ju fyllas av olika saker. Jag tyckte inte synd om mig själv. Men att man som singel tänker så kan ju inte accepteras! Rimligtvis måste man vara lika desperat efter ett förhållande och uppmärksamhet som ”de” var när de var singlar! Man ska paras ihop med allt som har en penis och en puls. Är man ute med sina vänner och festar så tycker de att man måste få hångla och att de ska fixa det åt en, gärna med nån skabbigt karl som de tycker är ”stilig” men som jag snarare skulle kalla ”någons farsa” och vill hålla på minst en armlängds avstånd. Jag brukar skämtsamt säga att det bästa med att inte vara singel längre är att mina vänner inte försöker hora ut mig till höger och vänster längre, för fy fan vad jobbigt det var! En av mina kompisar var värst med det där, och hon slutade inte fast jag sa till på skarpen mer än en gång! Hon försökte bakom min rygg pracka på mig hennes lastgamla lärare från gymnasiet, en skabbig mytoman med tydliga psykiska problem och en spinkig kille som var kär i sitt ex och högtidligt talade om att han ville ha en tjej som såg ut som henne, varpå jag såklart undrade ”vem fan är du och varför tror du att jag bryr mig om vilken sorts tjej du vill ha?”. Min polares agenda med det hela blev väldigt tydlig när förhållandet mellan henne och hennes sambo sprack, då fick jag höra att hon sagt till honom att jag var kär i honom. Det var såklart inte sant. Till mig hade hon i början av deras förhållande sagt att hon hade drömt att han och jag fick ihop det. Allt för att jag skulle hålla mig på avstånd och inte bli sur för att hon inte ville umgås med mig när han var med. Hon kände sig alltså uppenbarligen hotad av mig och trodde att jag skulle sno hennes kille och sådant botas ju lättast genom att även jag skulle vara upptagen. Nej men tack gumman för förtroendet och vad härligt att du känner mig!

En annan spännande singelsituation man kan råka ut för är de av många hatade parmiddagarna där singelmänniskan får sitta som ett femte hjul och skämta om sitt tragiska singelliv medan paren skrockar gott och tackar högre makter att de funnit kärleken. Jag har som singel säkert varit på flera sådana men jag kommer inte ihåg mer än en. För det mesta har jag antagligen inte ens tänkt på att jag är den udda människan, men det har jag inte heller behövt göra för andra tänker så gärna åt en! Den parmiddag jag speciellt kommer ihåg inträffade för ett par år sedan. Vi var 7 personer på mellan 25 och 35 år som festade och hade det allmänt trevligt. Plötsligt utbrast en person ”Nej men GUUUUD Matilda, jag kom just på att du är den enda här som inte är i ett par!!!”. Vad svarar man på det? Jag kommer faktiskt inte ihåg vad jag svarade, men det var antagligen nått i stil med ”jasså, det hade jag inte tänkt på”. Nu kan man ju tro att det var ett gäng uppknäppta slipsnissar med frugor jag festade med, men det var ”alternativa” hårdrocksmänniskor. Folk som tycker att de går mot strömmen och utmanar samhället med sin stil och sin mentalitet. Man kan ju tycka att sådana borde vara lite mer öppensinnade, men de var nog lite mer vanliga under sina tatueringar och nitbälten än vad de vill erkänna.

Anledningen till att jag kom att tänka på detta med singelhelvetet och hur man som singelkvinna ses som udda och kanske framförallt ett hot var att jag nyss snackade i telefon med en kompis som är nybliven singel. Hon är en väldigt trevlig tjej med naturlig utstrålning och utseendet för sig, en latina med glimten i ögat. Naturligtvis går dagismammor och grannkärringar upp i varv i någon slags ”sno inte min karl” frenzy. Hallå people! Vad än aftonbladet säger; ingen vill ha din karl! Han är inte ens särskilt snygg! Och min mamma har sagt att alla blir gamla gubbar förr eller senare. Ifall nu någon mot förmodan skulle vilja ha din karl är det antagligen en patetisk människa, för vilken vettig person letar upp upptagna människor för en relation? Och skulle din man mot förmodan falla för patrasket så skulle det antagligen vara det bästa som kunnat hända dig.

3 thoughts on “Åh välsignade tvåsamhet…

  1. Så sant, så sant!
    Önskar dock att du hade tagit upp även motsatsen, du vet- när ens singelvänninor dissar en när de ska gå ut eftersom man ändå är upptagen och borde njuta av myskvällarna hemma med killen. Dessutom behöver man ju inte ut och ragga mer!

  2. Ping: Härdsmälta « Matildas blogg

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

