Gremolatainspirerad köttfärsgryta

Nu blir det ett recept igen. Nej, bloggen ska inte förvandlas till en matblogg, men mat tillhör vardagen så det får ändå vara med på ett hörn.

Denna gång bjuder jag på ett recept på en köttfärsgryta som jag slängde ihop en gång för ett tag sen, och som blev så lyckad så jag kluddade snabbt ner receptet på en lapp. Lappen har nu som synes blivit lite sliten så jag tänkte att det var bäst att föreviga detta förträffliga vardagsrecept på internet. Anledningen till att jag kallar det köttfärsgryta och inte köttfärssås är för att rätten inte passar till pasta utan ska serveras med ris. Here it goes:

500 gr färs, valfri (nöt, kalv, bland, lamm)
1 gul lök
1 grön paprika
Vitlök (efter smak)
1 frp passerade tomater (400-500 gr)
1 tsk spiskummin
1 tsk oregano
1 tsk basilika
1 tsk timjan
2 krm salt
1 krm svartpeppar
1 krm vitpeppar
2-3 msk tomatpuré
Sambal oelek (efter smak)
Kalvbuljongtärning
1/2 citron
Persilja

Hacka löken, skär paprikan i tärningar ca 1 x 1 cm, skiva vitlöken tunt. Fräs i smör i stekpanna tills löken är genomskinlig och häll sedan över i en gryta.

Bryn färsen och ha i salt, vitpeppar och svartpeppar, spiskummin och de torkade örtkryddorna och låt dem fräsa lite. Blanda i tomatpuré och sambal oelek. Häll färsen i grytan med löken och paprikan. Häll på passerad tomat och ha i en buljongtärning. Koka ihop i ca 20 minuter. Ta av grytan från värmen. Pressa i en halv citron och rör i 1 dl hackad persilja. Smaka av för att känna om det behövs mer kryddor och ha eventuellt i lite ketchup. Jag brukar även pressa i en klyfta vitlök till för att få lita av den där råa vitlöksmaken också.

Servera till ris. Ibland brukar jag även ha en klick turkisk yoghurt eller crème fraîche till.

Käket brukar räcka till middag till mig och sambon och sen till lite matlådor (2-3) också så man kan väl säga att det räcker till 4-6 personer beroende på hur stora de är i maten.

Om ni testar detta recept får ni gärna komma in här och berätta vad ni tyckte om resultatet!

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

