Morgonstund har scones i mund

En seg morgon förvandlades till en mysmorgon med nybakta scones till frukost. Det började med att min ena syster skrev på facebook att hennes man skulle göra scones till dem. Jag blev då så sugen så jag bestämde mig för att baka scones jag med, till Patriks stora glädje. Trots att frukosten var högst improviserad blev den ändå lyxigt mysig med kaffe, ost och två sorters marmelad till de rykande färska och doftande bröden, mmmm… Mer helgfrukost åt folket!

Scones är nått vi alla troligtvis bakat på hemkunskapen, men jag bifogar ändå receptet, det gör alltid någon glad.

Recept på smarriga scones, till 2 personer.

4 dl vetemjöl

0,5 tsk salt

2 tsk bakpulver

50 gr smör

1,5 dl filmjölk

Blanda de torra ingredienserna i en skål. Skär smöret i bitar och lägg det i mjölblandningen. Finfördela smöret i mjölblandningen tills det hela blir lite grynigt.  Rör ner filmjölken och rör om tills det blandat sig. Dela degen i två delar som plattas ut till runda kakor (ca 12-15 cm diameter) på en plåt med bakplåtspapper. Skåra bröden som ett kryss och nagga dem med gaffel. Grädda mitt i ugnen på 250 grader i ca 10 minuter. Njuuuut!

Nu blir det nog sängmys till och från resten av dagen, iallafall tills vi blir hungriga igen.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

