Inlägget jag borde ha skrivit i juli!

Jag råkade nyligen snubbla över en artikel jag läste i somras i Aftobladet och insåg att jag MÅSTE skriva om den nu! Artikeln heter Osexigt, tjejer! och handlar en undersökning i amerikanska Glamour där tjejers ”attribut” behandlas. En mer ingående artikel i samma ämne skrevs i Expressen ungefär samtidigt. Allt från frisyrklippt fitthår till nätstrumpbyxor och rött läppstift diskuteras. Det känns som att allt baseras på en tanke på att tjejer skulle se ut och bete sig på ett visst sätt för att tillfredsställa den heterosexuella manliga blicken och att vi behöver hjälp, eftersom det nu visat sig att killar inte gillar dessa saker. Extra roligt blir det när man läser alla kommentarer som killar skriver under artiklarna där de bara öser ur sig allt som de tycker är fult på tjejer. Byxor med hög midja, fettvalkar eller avsaknad av desamma, icke solbränd hud, med mera med mera… Det verkar inte slå någon att kvinnor klär sig eller sminkar sig på ett visst sätt för att DE tycker att det är snyggt?

Häromveckan skrev en man jag är bekant med genom politiken en fråga i sitt statusfält på Facebook; Skulle kvinnor fortsätta sminka sig även om alla män utplånades från jordens yta? Mitt svar var Ja! Jag skulle fortsätta sminka mig ifall det fanns en spegel att titta mig i. Nej, jag är inte sminkad jämt, men det är ju roligt att se fin ut. Jag har snygga mjukiskläder just för att jag ska kunna känna mig lite snygg även när jag degar hemma. Skulle män fortsätta duscha och byta kalsonger även om alla kvinnor utplånades från jordens yta? Jag tror det!

Angående smink och män har jag en mysig anekdot från mitt liv, den är väl ca 3 år gammal. Jag dejtade en snubbe och vi var hemma hos honom och tittade på tv mitt i natten. När han flippade mellan kanalerna råkade (?) vi hamna på en kanal som visade en svensk porrfilm. Plötsligt säger min dejt ”SÅ borde du sminka dig” och syftar på den blonda unga tjejen i porrfilmen. Det är ett under att jag inte slog ihjäl människan, men jag råkade nog höja rösten lite. Tjejen vars sminkning han tyckte jag skulle anamma hade totalt jämnspacklad hy, ditmålade bruna ögonbryn, lila metallic ögonskugga upp till ögonbrynet och brun läppenna med beige läppstift. Det var så jävla fult! Och nej, nästa gång jag träffade honom var jag fortfarande sminkad som jag gillar att sminka mig, inte som han tyckte skulle vara snyggt.

Bilden är från www.corsetconnection.com

2 thoughts on “Inlägget jag borde ha skrivit i juli!

  1. Min teori är att vi tjejer bryr oss mer om vad andra tjejer tycker och tänker om oss än vad killar gör. Men det är bara jag det.
    Jättefin blogg, förresten!

    • Tack!
      Jag tror också att vi bryr oss mer om vad andra tjejer tycker, då vet man ju att nån med smak haft en åsikt. HAHAHA, nej nu var jag nog lite generaliserande ;)

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

