”Christ can set you free!”

Linus Fremin skriver en av mina absoluta favoritbloggar, jag läser den flera gånger varje dag. Idag skriver Linus om en kille vid namn Chris Pesto, som gjort en riktigt cool och rolig grej. Chris irriterade sig på att en tjej stod universitetsområdet i Syracuse med en skylt med texten ”Homosexuality is sin, Christ can set you free!”, denna skylt fick studenten Chris att känna sig obekväm. Han kom då på den geniala idén att få tjejen att känna sig lika obekväm. Så en dag ställde han sig bredvid henne med skylten ”Corduroy skirts are a sin!”, detta eftersom tjejen hade den dåliga smaken att bära en fotsid manchesterkjol varje dag. Enligt tidiningen The Daily Orange fick Chris mycket stöd för sin sak. SKÖNT! Skönt att äntligen läsa om lite vettiga människor i USA!

Men nu var det faktiskt inte det jag skulle skriva om. Jag ska skriva om en artikel jag läst för många år sen och som jag kom att tänka på när jag läste texten ”Christ can set you free!” på skylten som tjejen höll upp.  Artikeln jag pratar om publicerades i tidningen Petrus som är en bilaga till Dagen, den kristna dagstidningen. Anledningen till att jag läste tidningen är att min mamma och bonuspappa är frireligiösa och således prenumererar på skräpet och jag har en viss tendens att läsa allt i min väg… förutom kurslitteratur… I tidningen kunde man läsa om en man som funnit Gud och hade blivit helad från sin homosexualitet. Han var nu gift och hade barn med en kvinna, MEN han ”brottades fortfarande med homosexuella tankar”. ”Vänta nu…” tänke jag. Han kan väl inte påstå att han har blivit helad från sin homosexualitet ifall han fortfarande brottas med homosexuella tankar = fortfarande tänder på män? Om jag vore den snubben hade jag inte prisat Gud för hans fantastiska under, jag hade varit förbannad på Gud för att han/hon gjort ett dåligt jobb! Att påstå att den mannen blivit helad är ju som om en blind skulle gå runt och säga att denne blivit helad från sin blindhet ”men jag har fortfarande problemet att jag inte ser!”. En fullkomlig och perfekt Gud, som kristna tror på, gör väl inte ett halvdant jobb?

Go’vänner, i den mån Gud skulle finnas tror jag ändå inte att han helar homosexuella. Dels tror jag inte det för jag tror inte att Gud tycker att det är fel eller en synd. Dessutom, ifall Gud skulle hela karaktärsdrag vi föds med och av olika anledningar vill ändra på så skulle väl kristna människor världen över konstant ändra utseende. ”Gud jag vill ha blåa ögon”, ”Gud jag vill vara 20 cm längre”, ”Gud jag vill ha lockigt hår”. Jag undrar hur det har gått för den ”helade” homosexuella mannen, om han fortfarande lever i en lögn eller om han har vaknat.

2 thoughts on “”Christ can set you free!”

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

