Mensvisdom – Om riklig mens.

Igår insåg jag att min mens fyller 20 år i år, närmre bestämt i september. Det är till och med så att min rikliga mens fyller 20 år, för min mens kom med besked redan från början.

Dock har jag inte haft riklig mens i alla dessa år. Från att jag var 17 till jag var 30 knaprade jag antingen p-piller eller använde p-ring, något som var jättebra mot min rikliga mens men mindre bra för min sexlust och mitt allmänna välbefinnande.

Så för ett år sedan slutade jag med p-ring och bestämde mig då för att med hjälp av min menskopp och anteckningar i menskappen mäta min blödning för att se hur stor den egentligen är. Något jag vet att gynekologer ibland ber patienter med riklig mens göra. Det är nämligen så att min rikliga mens gjorde mig kraftigt anemisk (blodfattig) när jag gick i gymnasiet. Mina värden var så dåliga så att min läkare blev orolig för att jag skulle ha någon form av livshotande sjukdom. Det hade jag dock tack och lov inte. Jag vill dock undvika att hamna där igen för det var väldigt jobbigt.

Jag har under detta år kommit fram till en del saker jag tycker hjälper mig och som jag vill dela med mig av så att andra med riklig mens kan testa samma sak.

Så i alla fall, för ett år sen mätte jag min mens opåverkad av p-medel (nåja, i den mån hormonerna gått ur kroppen) och annan blödningshämmande medicin och kom upp i mellan 85 och 100 ml, vilket är rätt mycket mer än de 3 msk (45 ml) som ses som en normal mens.

Efter några månader köpte jag Tranexamsyra Orifarm (samma sak som Cyklokapron och Cyklo-F) eftersom jag ville få ner blödningen då jag inte är särskilt sugen på att drabbas av anemi igen. Innan Cyklo-F kom ut som recept fri medicin hade jag Cyklokapron på recept från jag var 14 år gammal, men de gick åt i vårt hushåll så jag tror aldrig att jag riktigt kom att ta dem regelbundet. Eftersom jag haft dem på recept är jag trygg med dem, men som ni säkert vet betyder inte receptfrihet att medicinen är ofarlig. Det är medicin och man ska läsa bipacksedeln innan man tar den. Dessutom är det bra att komma ihåg att den är för riklig mens, inte normal mens som man vill minska ännu mer.

Jag försöker nu också komma ihåg att ta järntillskott varje dag, just nu i form av Multi-tabs Kvinna som är multivitamintablett med mineraler också. Vi får se om det räcker. Jag började också registrera i mensappen när jag tog medicinen så jag skulle kunna se vilken skillnad det gjorde på blödningen.

Till en början väntade tills att mensen kommit igång och blivit riklig, oftast 2:a dagen, med att börja ta Tranexamsyra och fick då ner blödningen till mellan 60 och 75 ml, alltså ingen enorm minskning, detta trots att jag knaprade mellan 6 och 10 tabletter per menstruation! Sedan december har jag dock testat att göra lite annorlunda med förvånansvärt bra resultat. Direkt när mensen kommer igång och går från rosa eller brun flytning till blod tar jag 2 Tranexamsyra, alltså redan första mensdagen. Sedan dess har jag fått ner mensen till 50-55 ml, alltså nästan det som ses som normal blödning, och det på bara 4 tabletter under hela mensen! 2 på kvällen när mensen kommit igång och 2 på morgonen efter. Sedan har jag inte känt att jag behövt ta fler eftersom jag inte blött så mycket Alltså är det något jag kommer att fortsätta med.

Jag hoppas att jag med hjälp av detta kommer kunna hålla mitt hb-värde uppe på hälsosamma nivåer utan p-hormoner.

20130313-120036.jpg(Tranexamsyra Orifarm, samma sak som Cyklo-F, bara lite billigare)

10 thoughts on “Mensvisdom – Om riklig mens.

  1. Åh, vilket bra tips! Jag har aldrig brytt mig om att ta cyklo-F för jag trodde att min mens var normal. Men när jag började med menskopp så mätte jag några gånger och jag är uppe i 100-120 ml per mens och allt rinner ut på 2-3 dagar. Ska nog prova ovanstående sen när jag får tillbaka min mens. (har nu varit mensfri pga graviditet och amning i över två år, tjohoo!).

    45 ml låter ju som ett skämt tycker jag. Är det mens? ^^ (jag fick byta min kopp med 2-3 timmars mellanrum och fattade inte hur folk kunde ha koppen 12 h på raken t ex…det är ju ingenting). Men jag inser ju att det är jag som har mycket mens och inte andra som har lite. :-)

    • Ja 45 ml är verkligen ett skämt! Det är vad jag blöder MINST den värsta mensdagen.

      Jag brukade få det där med ”Men hörru, det är faktiskt baaaara 3 matskedar det handlar om!” kastat i ansiktet (som jag upplevde det som ung tonåring) med ett snett leende när jag sökte hjälp för det tills jag träffade en gynekolog som tog mig på allvar.

      Min ”upptäckt” kändes verkligen positiv, dels för att det innebär att jag trycker min mindre mängd medicin och dels för att jag slipper tjafsa med menskoppen jätteofta och till och med råkar blöda igenom på natten. Dessutom är Tranexamsyra rätt dyrt med 100 kr för 20 tabletter så att lägga 50 spänn per mens på det… ja då blir jag i alla fall glad att jag har menskopp och inte dyra bindor och tamponter.

  2. Har samma problem med riklig mens. Som tur var har jag aldrig haft problem för att jag förlorar så mycket blod, men när jag fick mens kunde jag inte gå till skolan under mensveckan eftersom det blödde så mycket. Började med cyklo-f när jag var 13 (två+ år efter första mensen) och säger bara LIFE SAVIER!

    • Jag såg aldrig att inte gå till skolan som ett alternativ, nu undrar jag lite varför, för jag kom hem varje eftermiddag de värsta två mensdagarna i månaden med blodiga jeans. Hade jag vägrat gå till skolan hade kanske någon insett att det var ett riktigt problem för mig. Sen kom cyklokapron in i bilden, HURRA!!!

  3. Ping: Mensmätartävling | Åsiktsregistret

  4. Hehe…Nu kommer jag hit igen för att prata lite mens (har ingen annan att prata mens med. ;-))

    Har nu testat ovanstående tabletter i några menscykler och oj, det blir ju skillnad! Förut fick jag ju tömma menskoppen varannan-var tredje timme på dag nr2, men nu klarar jag mig med 5-6 timmar emellan. Dag 1 och 3+ kan jag vänta mer än så. Vilken lättnad! Tar kanske 2-6 tabletter per dag på dag 1-3, så det är ju inte så mycket (snål).

    Måste säga att menskoppen, de där tabletterna samt en ipren var sjätte timme förändrat mina mensdagar totalt om jag jämför med några år sedan då jag var allmänpåverkad hela mensen och inte vågade boka in grejer dessa dagar eftersom jag hade så ont och behövde ha nära till toalett. Använder knappt min vetevärmare längre. (vet inte om det beror på att jag varit gravid med två barn också kanske?)

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

