Jag tycker nog att de skjuter över målet med denna kvinnliga spelkaraktär. Men A- for effort!(?)

Dessa bilder finns i fullformat i den länkade artikeln.

Meet Borderlands 2′s Ellie: The “opposite of how most females tend to be represented in games”[artikeln]. Redan där drar jag öronen åt mig och det är millisekunden innan jag ser bilderna. När jag sen ser bilderna känner jag ganska snabbt att karaktären är en karikatyr menad att vara tvärt emot vad de som kritiserar sexualiseringen av kvinnor i TV-spel pratar om.

”[...] read on to find out who she is, how she came to be, and how Gearbox seeks to defy stereotypes.” Ok… ni har min uppmärksamhet. ”The narrative goal with Ellie was to have a character who hits all of the tick marks of a good Borderlands character (funny, unexpected, looks as if they could probably kill you in thirteen different ways if you got on their bad side), while also making an independent female character who looked the exact opposite of how most females tend to be represented in games. We also wanted to make sure that, through her dialog and visual design, we never cast her in a light where the player is encouraged to pity, laugh at, or mock her because she doesn’t look like Jessica Rabbit.”

Fair enough, tanken är god, men om man tittar på de andra varianterna av hennes karaktär de funderade över (de svartvita bilderna) tycker i alla fall jag att det finns de som hade passat mycket bättre och som inte lika mycket känts som ett ”Haha, kolla vad vi kan dra till med när vi inte ska göra en stereotypt sexig karaktär, fan vad vi är roliga!”. Jag gillar t.ex. nr 6 skarpt (muskulösa tjejen med skiftnykeln) och hade gärna sett henne som spelkaraktär, fast då med ordentliga byxor ovanpå trosorna och stay-ups:en, det känns lite väl riskfyllt att ha de stora lårartärerna i ljumskarna blottade på det där sättet. Den karaktären hade enligt mig känts mycket mer fräsch och nyskapande. Som storbystad tjockis själv hyser jag liksom inga vanföreställningar om att jag hade orkat kuta runt som en spelkaraktär i Borderlands och slå ihjäl folk, och då är jag mindre än Ellie samt har längre ben i förhållande till min längd.

”Ellie, with her adorably tiny legs and final of five iterations of neck fat.” (bildkommentar till sista bilden i artikeln). *Kaskadkräks*

Vissa verkar tro att Ellie är en spelbar karaktär (Ha. Ha. Ha. Skitkul snubbe förresten. Verkligen.).

Självklart kommer vi inte undan några sexistiska ”Make me a sandwich”-skämt med tjockistwist i kommentarerna heller.

Jag tolkar dock artikeln som att hon bara är en karaktär i spelet, nått som enligt mig gör henne ännu mindre revolutionerande som ”motsats till hur kvinnor brukar bli representerade i spel”. Den enda kvinnliga spelkaraktären av de 4 man kan välja på, Maya,  är fortfarande väldigt stereotyp. Samt gör det rätt löjligt att hon förtjänar en helt egen artikel. Varför? För att de är såååå duktiga som har med en kvinnlig karaktär som inte är vacker enligt den heterosexuella manliga blicken eller normen i dagens samhälle?

Eftersom jag och Patrik älskar Borderlands så är dock spelet redan förbeställt och om inget fruktansvärt händer som förhindrar det dimper det ner i brevlådan i september. Eftersom jag är en kvinna som identifierar mig som en sådan och gillar att spela kvinnliga karaktärer kommer jag välja en sådan. I Borderlands 1 spelade jag med den enda kvinnliga karaktären man kunde välja av de fyra spelbara karaktärerna; Lilith, vanligen porträtterad så här (observera den strategiskt placerade tatuerade måltavlan rakt över ett väldigt vitalt organ samt hinten av butt cleavage): Patrik valde Mordecai, en av någon anledning något mer påklädd karaktär precis som de andra manliga karaktärerna, vanligen porträtterad så här:

Det var med Borderlands snygga sätt att angripa spelgrafik som förebild jag gjorde min egen version av en kvinnlig spelkaraktär. Nu känner jag ett nytt sug att rita fler trovärdiga spelkaraktärer av kvinnligt kön. Uppenbarligen behövs sådana för att visa att det inte behöver vara antingen menat för den heterosexuella manliga blicken eller tvärt emot vad den heterosexuella manliga blicken antas gilla när kvinnor porträtteras i spel.

5 thoughts on “Jag tycker nog att de skjuter över målet med denna kvinnliga spelkaraktär. Men A- for effort!(?)

  1. Ellie kommer ta hand om bilarna, tydligen är hon syrra till killen som gjorde det i ettan. Men de måste ändå få lite credd för att de gör någon kvinna som faktum är något annat än skitsnygg.

  2. Ja, varför hon får en hel egen artikel när hon nog inte är en spelbar karaktär kan man ju undra. Så extremt ovanligt med icke ”sygga och smala” kvinnliga sidokaraktärer är det ju inte.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

