Med tanke på våldtäkt…

För nästan exakt 13 år sedan hade jag min sexdebut med min första kille, med sex menar jag här samlag. Vi väntade ett par månader in i vårt förhållande innan vi ”gjorde det” och jag kommer ihåg att vi snackade om en kompis han hade som hade gett honom ”goda råd” om hur han kunde skynda på det hela. Jag önskar att jag kunde säga att min dåvarande kille inte försökte lyda rådet, men då hade jag ljugit.

Hans kompis, vi kan kalla honom Gustav för det var vad han hette, hade gett honom rådet att ifall tjejen sa nej till sex så skulle man fortsätta hångla en stund och sen ”lägga sig på henne och bara stoppa in den, protesterar hon inte då så är det bara att köra på!”. Min kille försökte sig ju som sagt var på det knepet, men jag reagerade med ett ”VAD FAN TROR DU ATT DU HÅLLER PÅ MED!?!” varpå han förklarade att ”Gustav hade sagt att…”.

Varför jag fortsatte vara ihop med exet 2 år efter det och varför jag tyckte det var en bra idé att ha honom som sexpartner kan jag inte svara på. Ung, dum och bekräftelsetörstande! Men det var inte den delen som var viktigast i detta inlägg utan Gustavs råd.

Jag tror inte att Gustav såg sig som någon våldtäktsman efter sina ”lägga sig på och trycka in den fast hon sagt nej” erövringar där han utnyttjade att tjejen kanske inte skulle våga säga ifrån fast hon redan sagt ifrån, men det är enligt mig precis vad han var! Han visste att tjejerna inte ville men han ville så det var bara att lägga sig på och försöka trycka in den och hoppas på att hon inte skulle göra motstånd.

Jag läste en kommentar i en annan blogg där den som kommenterade hävdade att ”Det är en mycket liten andel pojkar som blir till våldtäktsmän.”, jag hävdar att det beror på vad man ser som våldtäkt. De flesta tjejer jag känner har någon gång varit i en situation där de blivit mer eller mindre tvingade till sex av något slag, så även jag själv. 1 av 10 gymnasietjejer har någon gång tvingats eller övertalats till sex mot sin vilja. I ungefär hälften av fallen är förövaren jämnårig med offret och kan till exempel gå i samma skola. Jag har svårt att tro att dessa 10 % av gymnasietjejer varit med samma kille eller att det bara är ett fåtal killar som haft sex med 10 % av Sveriges gymnasietjejer. 5 % av förrövarna är dessutom som Gustav. Tonårsillar som troligtvis inte ser sig själva som våldtäktsmän eller ses av de flesta i samhället som våldtäktsmän. Men det är enligt mig just vad det är! Kan man inte hålla med mig om det kan man nog i alla fall hålla med om att de alla har en snedvriden syn på vad samtyckligt sex är. Statistik på andel är ju smått omöjligt att få fram eftersom de flesta antagligen inte hade kryssat i ”ja” på frågan om de tjatat eller tvingat någon till sex. Det hade nog inte Gustav gjort heller.

Genom att påstå att det skulle vara någon försvinnande liten andel killar som kör med sex utan samtycke från tjejen är att köra ut våldtäktsmannen i busken igen. Statistiken säger oss att det inte främst är där han hör hemma. Dessutom blir det ju svårt att få in kvinnliga förrövare i den kategorin för där finns det i stort sett inga sådana.

Om jag får en son kommer jag vara minst lika noga med att snacka sex och samtycke med honom som jag hade varit med en dotter. Min tjusiga historia om Gustav och hans råd kommer säkerligen komma upp som exempel på hur man INTE beter sig vid sexuella kontakter med andra. Jag vill ju inte råka ut för att jag får höra att min unge tycker att ”lägga sig på, försöka trycka in och se om det funkar” är förspel.

5 thoughts on “Med tanke på våldtäkt…

  1. Något jag många gånger har funderat över är varför tjejer inte vill och varför killar tycker sig behöva lura, övertala, tvinga tjejer till sex? Nu menar jag förstås inte att det är så med alla men det här kommer ju upp vid så många tillfällen. Jag är kvinna och jag är vanligtvis initiativtagare till sex men jag hör ju om så många män som gnäller om att kvinnor inte vill. Handlar det om att kvinnor får itutat i sig att tjejer inte ska vilja ha sex eller handlar det om att killarna inte fattar hur de ska göra och att tjejerna därför inte vill ha sex med dem? Var finns kommunikationen?

    • Utifrån egen erfarenhet har jag inte velat ligga med alla killar jag hånglat med. När jag gick i högstadiet tyckte jag helt enkelt att jag var för ung, hade jag varit superkåt på nån hade jag väl knullat, men nu var jag inte det och är nöjd med det beslutet.
      Jag tror att det kan vara en blandning av att tjejer inte vill och att tjejer inte ”ska” bejaka sin sexualitet. Det var ju inte sällan i högstadiet jag hörde andra tjejer bli recenserade av killar de låg med och det var inget jag hade någon lust att vara med om! Kanske vill inte killarna heller ha sex av ren åtrå eller kåthet utan för att man ”ska ha gjort det” som kille, annars är man en mes.
      Någon brist i kommunikationen finns det ju inte när tjejen säger nej. Nej betyder nej! Jag sade även till min kille att jag ville vänta så det var definitivt inga brister, nej jag vill vänta! Det kan inte bli tydligare än så. Är man inte säker på att man vill ha sex behöver man inte ha det.

  2. Nä visst är det ju så att det finns många orsaker till att inte vilja ha sex, eller vissa delar av sexet. Och ja, det är kommunikation när tjejen säger nej. Men det jag menade med kommunikation är det lite mjukare att prata med varandra innan om vad man vill och inte vill och hur man kan göra det skönt för varandra… visst, inte så enkelt. Det vet jag. Men många killar skulle behöva lära sig prata med tjejer och lyssna. Det är tråkigt att det är så mycket ”så här ska det vara” istället för att lyssna på sig själv och den man tänker sig ha sex med.

    • Jag tror också att många behöver lära sig att lyssna på varandra och framförallt ha respekt. Men personer som t.ex. Gustav som verkar vilja köra sitt eget race och nästan också verkade obehagligt medveten om att han balanserade på lagens gräns angående samtycke (detta var innan 2006), de skiter nog i vad andra vill, bara de får sitt.

  3. Ping: Sex och samlevnadsundervisning handlar om så mycket mer än bara spermier, ägg och preventivmedel. « Matildas blogg

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

