”Jag vet att det är gammaldags och politiskt inkorrekt men män måste få vara män!”

Sent igår när jag surfade in på Sydsvenskans hemsida hittade jag en hårresande artikel om en förskolechef i Norge. Den handlade om att den privata förskolan hon är chef för bara använde den kvinnliga delen av personalen för byte av blöjor medan den manliga slapp. ”– Hos oss är det kvinnorna som byter blöjor. Jag vet att det är gammaldags och politiskt inkorrekt men män måste få vara män, säger förskolechefen Tone Elin Grönstad.”.

Något jag verkligen tycker illa om är när folk använder ”nä, jag kanske inte är politiskt korrekt nu men” för det känns som en härskarteknik för att täppa till truten på andra. Det har ju på nått sätt blivit lite ballt att vara politiskt inkorrekt. Som att det skulle vara ett tecken på att vara modig och verkligen våga stå för vad en säger. Men vad är det de säger egentligen? Att det är dåligt att stå för värderingar som rent allmänt ses som rumsrena? Att de som uttrycker sig politiskt korrekt egentligen inte menar vad de säger utan bara säger det för att vara politiskt korrekta?

Dessutom är det väl inte politiskt inkorrekt att tycka att manlig förskolepersonal inte ska byta blöjor utan att bara den kvinnliga ska det. Bara korkat och inskränkt! För inte är det väl blöjbyten som skiljer kvinnor från män! Manligheten sitter väl inte i vilka sysslor män utför? Snoppen ramlar väl inte av för att en karl handskas med lite mänskligt avfall? Vad hade då hänt med män som arbetar som rörmokares kukar?

Jag hoppas verkligen att männen som jobbar där också tycker att detta är löjligt och byter blöjor de med. Om de vågar, för vem vet, de kanske se som suspekta om de framhärdar i att de också ska byta blöjor.

Och det där argumentet att det är för att få in fler män i förskolan vill jag bara säga MEN SNÄLLA MÄNNISKA åt. Jag tvivlar starkt på att det är blöjbyten som är avgörande när folk väljer om de vill jobba med barn eller ej. De kan ju prova att höja statusen, höja lönerna och kanske framför allt utradera myten om att män som vill jobba med barn generellt sett har ett oanständigt intresse för dem istället så kommer det nog bli fler män i våra förskolor.

Nattens twittrande:

4 thoughts on “”Jag vet att det är gammaldags och politiskt inkorrekt men män måste få vara män!”

  1. Men gu vad patetiskt… Hon kan stoppa upp sin åsikt där solen inte skiner… Som kvinna med kuk så skulle jag bli arg om jag jobbade där och hon sa det till mig. Jävla mupp.

  2. Jag bara kom att tänka på en sak, har de inte manliga undersköterskor alls i Norge eller byter inte de heller blöjor?! Tycker för övrigt generellt män passar bättre med att byta blöjor, det är tungt jobb.

    • Det gör de säkert, men hade Tone fått bestämma hade de nog inte gjort det så att alla istället hade fått njuta av att ha fler karlar i vården. Eftersom hon uppenbarligen tror att mäns benägenhet att utföra ett arbete ökar om de slipper extra äckliga arbetsuppgifter.
      Jag läste kommentarer till den norska artikeln där diverse män skrivit glatt och uppmuntrande om detta korkade påhitt. Jag är inte så duktig på norska men uppfattade det som att de tyckte det var ett härligt initiativ i rätt riktning. Jag tror inte att de bryr sig ett jävla dugg om antalet män i förskolan utan blir bara glada över ännu en fördel tack vare penis och att de där jävla kvinnorna blir lite tilltryckta med tilldelning av äckliga arbetsuppgifter till dem. JÄMNställdheten har ju gått för långt nu så det kan vara dags för kvinnorna att ta ett steg tillbaka, ner i skiten. Man = öva barnens grovmotorik, d.v.s. busa och leka med dem. Kvinna = mocka barnablajor. 1-0 till killarna eller nåt.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

